Mitä tiedän sukuni vaiheista
Kaijan kouluaikainen kotiaine, VII luokalla
”Kuinka hauskaa onkaan muistella vanhoja”, sanoi mummuni,
isäni äiti usein. Mielellään hän kertoilikin minulle omasta ja läheistensä
elämästä. Hän on kuollut jo 10 vuotta sitten, mutta muistan vielä paljon hänen
tarinoitaan, etenkin kun isäni on silloin tällöin palauttanut niitä mieleeni.
”Isäsi vaari Kristian, on syntynyt Kiikan
Kiimajärvellä Sopan talossa vuonna 1818 ja mummu, tämän vaimo, samassa kylässä
Lammin torpassa pari vuotta myöhemmin. Heidän lapsuudestaan en tiedä.
Naimisiin mentyään Kristian ja Johanna siirtyivät noin
vuonna 1850 naapuripitäjään Kauvatsalle. He vuokrasivat Grönfeltin kartanolta
Sääksjärven ja Lievijärven välissä sijaitsevan Kuoppakosken ½ manttaalin tilan.
Isäni vaarista tuli nyt lampuoti.
Tilan rakennukset olivat ränsistyneitä. Kristianin täytyi
uusia ne elämänsä aikana. Asuinrakennus on tyypillinen iso pirtti
pohjoispäässä, keskellä porstuan peräkamari ja etelän puolella sakari. Saman
katon alla ovat tupa, kalustovaja, heinälato ja talli. Lisäksi on kolme
navettaa kymmenelle lehmälle, lampaille ja vasikoille. Tällöin vielä sudet
ahdistelivat kesäisin laitumella käyvää karjaa. Umpinainen piha muodosti
suojapaikan, johon eläimet ajettiin yöksi.
Talon ohi virtaa Kuoppakosken puro, jossa on pieniä
putouksia. Sen rannalle Kristian rakensi ”jalkamyllyn” sekä oman että neljän
pienen torpan viljan jauhatusta varten, pajan, jossa suoritettiin kaikki helpot
sepän työt sekä myöhemmin pärehöylän. Tosin se oli hidas, mutta saatiinpa
kuitenkin vanhojen tuohi- ja malkakattojen tilalle toiset.
Uusien peltojen raivaaminen ja entisten viljeleminen oli
kesäisin Kristianin tärkeintä työtä. Hänen aikanaan peltopinta-ala kasvoikin
huomattavasti.
![]() |
Kuoppakosken talo vuonna 1999 |
Kristian oli juro ja rehellinen vanhan kansan mies.
Raja-aidoista hänellä oli tapana sanoa: ”Kirottu olkoon se, joka lähimmäisensä
raja-aidan siirtää, ja kaikki kansa sanokoon amen.”
Johannalla ja Kristianilla oli kuusi lasta. Vanhin
pojista oli vaarisi Fredrik, joka on syntynyt vuonna 1855. Hän oli suuri ja
harteikas mies. Voimakapulan vetäminen oli silloin muotiasia; tässä Kuoppalan
Vetulle, niin kuin häntä sanottiin ei löytynyt vastusta. Kerrankin vaarisi ja
eräs toinen voimakas mies istuivat lattialle jalkaterät vastakkain, lauta
välissä ja kädet lujasti kiinni kapulassa. Vetäminen alkoi. Kun toinen oli
aikansa kiskonut vaariasi, kysyi tämä: ”Joko riittää?” Ja vetäisi yhdellä
nykäyksellä toisen lattiasta ylös.
Koko nuoruutensa vaarisi teki talon töitä isänsä rinnalla.
He laajensivat ja paransivat peltoja. Vaikka molemmat miehet olivat vanhoista
tavoista ja tottumuksista kiinni pitäviä, hankkivat he jo varhain rauta-auran,
jousiäkeen ja myöhemmin niittokoneenkin. Vilja leikattiin kuitenkin sirpillä.
Siihen he eivät suostuneet käyttämään edes viikatetta. Talvi-iltoina isäntä, pojat ja renki tekivät ahkerasti
puhdetöitä, sillä puuastiat ja reet valmistettiin kotona.
Vaarisi Fredrik meni vasta melko vanhana naimisiin. Minä,
mummosi, olin hänen morsiamensa.
Olen syntynyt myös Kauvatsalla Lievijärven rannalla
Järviniitun torpassa vuonna 1857. Kotini oli köyhä. Ruokaa meillä sentään oli,
mutta sekin loppui suurina nälkävuosina 1867 – 69. Silloin täytyi minun vain
säkkinen ”kivijalkapaita” (piikkopaita) päällä lähteä äitini ja nuoremman
sisareni kanssa kerjuuseen etelään päin. Maantiet olivat täynnään nälkäisiä
ihmisiä. Heille oli järjestetty ruokailu- ja majoituspaikkoja pappiloihin.
Sisareni nääntyi matkalle ja kuoli; meidän täytyi jatkaa kulkuamme kaksin. Olin
tällöin kymmenvuotias. Pyysin eräästä talosta työtä ja lupaa jäädä sinne, mutta
minua ei tarvittu. Emäntä sanoi, että olisi edes miniän vauva syntynyt, niin
voisin jäädä sitä hoitamaan.
Muistin tämän lupauksen ja lähdin jonkin ajan kuluttua
kotoa jalkaisin kulkemaan viidentoista peninkulman matkaa Paraisille. Syksyiset
heikot jäät ritisivät ylittäessäni järviä ja jokia. Kun pääsin perille taloon,
oltiin minulle vähän vihaisia, mutta he ottivat minut kuitenkin
”lapsenpiiaksi”. Olin täällä vain vuoden verran ja pääsin kahden vanhan
kutojaneidin luokse. He olivat ruotsinkielisiä, ja minäkin kävin senkielisen
rippikoulun. Sukunimeni Järviniittu täytyi täällä muuttaa Sandeliniksi.
Vuonna 1871 muutin Turkuun arkkipiispa Bergenheimin
perheen palvelukseen. Siellä olin 13 vuotta, piispan kuolemaan asti.
Helsinkiin muutettuani palvelin marsalkka Mannerheimin
sukulaisperheessä. Kesät vietimme maalla. Siellä oleskeli Suomen marsalkkakin
nuorena kadettina. Erään kerran, kun hän oli veljensä kanssa temmeltänyt
ulkona, olivat hänen housunsa revenneet polvesta. Silloin hän tuli luokseni ja
sanoi: ”Olisiko Amalia hyvä ja paikkaisi nämä.”
En vieläkään matkustanut kotiin, vaan palvelin Helsingissä eräässä venäläisessä perheessä muutaman vuoden. Siellä sairastuin ja lääkäri määräsi minut maalle lepäämään.
En vieläkään matkustanut kotiin, vaan palvelin Helsingissä eräässä venäläisessä perheessä muutaman vuoden. Siellä sairastuin ja lääkäri määräsi minut maalle lepäämään.
Mieleni rupesi tekemään kotiin. Jo kaksikymmentäkolme
vuotta oli kulunut edellisestä käynnistäni. Isäni oli tällä ajalla kuollut.
Äitini kanssa asuin Järviniitussa, kunnes menin naimisiin vuonna 1892.
Kun vaarisi ja minä menimme kuulutustamme kuulemaan,
seisoi eräs vanha mies kirkon oven pielessä uteliaana katsellen ”Kuoppakosken
Vatun kaupunkilaismorsianta”. Hän oli sanonut huomionaan, ettei se piru ihmistä
kummempi ollutkaan.
Vanhukset, Johanna ja Kristian, antoivat talon heti
haltuumme ja muuttivat itse asumaan tuparakennukseen. Heidän nuorin tyttärensä,
Alma, hoiti heitä siellä.
Isäsi oli syntynyt vuonna 1899. Hänen vaarinsa ja
mummunsa elivät silloin. Vaari otti isäsi syliinsä ja sanoi: ”Kyllä olet pieni
kuin linnunpoikanen”.
Kristian kuoli pian tämän jälkeen vuonna 1901. Johanna
taittoi jalkansa, eikä se enää parantunut. Hän seurasi miestään hautaan vuonna
1904. Minun äitini, isäsi mummu, eli vanhuutensa päivät
Kuoppakoskella. Hän oli silloin aivan sokea ja kulki vain kepin varassa.
![]() |
Porin tori 1900-luvun alussa. Kuva: Museovirasto |
Joka kesä käytiin Porissa vuokran maksulla. Isäsikin oli
kerran mukana. Aamulla noin kello kaksi lähdettiin hevosen rattailla
kolkuttelemaan kaupunkiin leivistä voita pytyssä. Grönfeltin herrasväki asui
nimittäin Porissa. Kartanolla ei ollut mitään päätilaa, eikä niin ollen
tarvinnut tehdä ”taksvärkkiäkään”. Loppuvero maksettiin rahassa.
Vaarillasi oli aina mukanaan leppäpuinen viinaleili.
Vaikka hän olikin ankara kohtuuden mies, täytyi hänen mielestään ”väkevää” olla
kotona. Vuotuiset silakat ostettiin myös tällä matkalla. Porin tuliaisiksi
isäsi sai pienen pussin viikunoita.
Talvella helmikuussa käytiin Porissa ”vakanssin maksulla”.
Tämä oli viljassa suoritettava valtion vero. Viimeisellä kerralla, kun vaarisi
teki tämän matkan, rupesi häntä kovasti polttamaan. Mukana ollut torpan mies
luuli jo hänen kuolevan rekeen. Hevonen oli märkänä hiestä ja lopen uupunut
heidän saapuessaan kotiin.
Vaarillasi oli vaikea vatsahaava. Hän kävi kyllä
lääkärissä sen tähden, mutta kun silloin ei pidetty ruokajärjestelmää kovinkaan
tärkeänä, niin ei hän milloinkaan siitä parantunut.
Laitoin kyllä parempaa ruokaa kuin mitä taloissa oli
tapana siihen aikaan, sillä olinhan tottunut sellaiseen palveluksessa ollessani.
Talojen emännät sanoivatkin, että väki tulee niin ”kronkeliksi” Kuoppakoskella,
ettei mikään tahdo enää kelvata heille.
Vaarin kuollessa v. 1907 isäsi oli vasta seitsenvuotias,
minäkään en ollut enää terve, vaan nivelreumatismi kolotti kovasti. Oli sitten ratkaistava, jäädäänkö edelleen Kuoppakoskelle
vai jättää se kaikkineen päivineen. Naapurit kehottivat pitämään talon. Katsoin
kuitenkin parhaaksi antaa sen pois toiselle vuokraajalle. Vain irtaimiston,
karjan ja viljan saimme myydä, kaikki muu kuului kartanon omaisuuteen.
Rakensin pienen pirtin parin kilometrin päähän talosta.
Kun muutimme mökkiin, otin sukunimeksemme Lehto. En jaksanut enää juuri
ollenkaan käydä häitä ja hautajaisia valmistamassa. Täällä isäsi kävi
kansakoulun ja sen jälkeen entisessä kototalossaan työssä. 20-vuotiaana hän
lähti puusepän oppiin. Sunnuntaisin hän kävi minua tervehtimässä.
Naimisiin
mentyään äitisi Helmi Koskisen kanssa, hän siirtyi Hämeenlinnaan nuorine vaimoineen.
Tänne minutkin tuotiin, kun en enää pystynyt reumatismin runtelemana elämään
mökissäni. Raskasta oli jättää kotipaikka vanhana, mutta pääsenhän sinne
kuitenkin kuolemani jälkeen, ja parempi ja hauskempi minun on elää täällä omaisieni
luona.”
![]() |
Helmi ja Arvi Lehto |
Mummini toivomus täyttyi sotatalvena 1939. Silloin hänet Tapaninpäivänä
haudattiin Kauvatsan kirkkomaahan miehensä viereen.
On vahinko, kun isäni ei ole saanut jatkaa esi-isiensä
työtä; nyt voi vain muistella Kuoppakosken tilaa, johon he ovat voimansa
uhranneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti